Förfarande för klagomål

Klagomalsregler för det kommersiella företaget Canna b2b, s.r.o., med säte pa Žižkova 708, Příbram II, 261 01, Tjeckien, ID: 02023024, moms: CZ02023024, registrerat under nummer C 214621 i det handelsregister som förs av stadsdomstolen i Prag (nedan kallad "säljaren"), för försäljning av varor och tillhandahallande av tjänster till fysiska personer - konsumenter (nedan kallad "köparen") via den onlinebutik som drivs pa Internetadressen  www.cannabizoo.com (nedan kallat "klagomalsförfarandet").

 

I. Allmänna bestämmelser

1. Klagomalsförfarande. Detta klagomalsförfarande är en integrerad del av de allmänna villkoren för försäljning till konsumenter (nedan kallade "GTC-C") och det fastställer de steg som ska följas vid klagomal om varor eller tjänster som köpts fran säljaren.

2. Köparens skyldighet att bekanta sig med Klagomalsförfarandet och GTC-C. Köparen är skyldig att bekanta sig med Klagomalsförfarandet och GTC-C innan han eller hon beställer varor eller tjänster.

3. Köparens samtycke. Genom att inga avtalet och acceptera varorna eller en tjänst fran Säljaren uttrycker Köparen sitt samtycke till Klagomalsförfarandet.

4. Definitioner. Definitioner av termer som finns i Reklamationsförfarandet har företräde framför definitioner i GTC-C. Om detta Reklamationsförfarande inte definierar en term, har termen den betydelse som definieras i GTC-C. Om den inte definieras där, har den den betydelse som den vanligen används i giltiga och effektiva allmänt bindande rättsliga bestämmelser.

5. Tillämpliga bestämmelser. Hanteringen av klagomal omfattas av bestämmelserna i lag nr 89/2012 Sb., Civil Code, och lag nr 634/1992 Sb., On Consumer Protection, bada med ändringar.

 

II. Regler för klagomal

1. Hur man gör ett klagomal. Köparen kan lämna in ett klagomal enligt följande:

a) Personligen i nagon av Säljarens affärslokaler under affärstiden för de relevanta lokalerna.

b) Skriftligen genom att skicka klagomalet till följande adress för Säljarens affärslokaler: Canna b2b, s.r.o., Žižkova 708, 261 01 Příbram II, Tjeckien.

2. Telefonnummer för kontakt i samband med klagomal. Säljaren kan ocksa kontaktas via e-post pa contact@cannabizoo.com.  

3. Inlämnande av ett klagomal fran köparen. Köparen ska lämna in / skicka de varor som klagomalet gäller till säljaren, inklusive alla delar av varorna och en korrekt ifylld klagomalsrapport, vars exempel kan laddas ner fran här. Köparen ska till Reklamationsrapporten bifoga relevant faktura eller pa annat trovärdigt sätt bevisa att han eller hon har köpt de reklamerade varorna fran Säljaren. Om Köparen inte bifogar Reklamationsrapporten till reklamationen eller inte vederbörligen fyller i den, kan Säljaren avvisa reklamationen utan vidare atgärder.

4.  Fullständighet av de varor som är föremal för reklamation. Köparen är skyldig att lämna in varorna för reklamationshanteringen kompletta. Om de varor som lämnats in av köparen är ofullständiga och varornas fullständighet är nödvändig för att fastställa förekomsten av det pastadda felet och / eller för att ta bort det, kommer tidsperioden för att lösa kravet att börja först efter leveransen av de saknade delarna.

5. Hygienkrav vid inlämning. Vid klagomal är köparen skyldig att lämna in de varor som klagomalet gäller rena, i enlighet med hygienbestämmelser och allmänna hygienprinciper. Om de inlämnade varorna inte uppfyller hygienbestämmelser och allmänna hygienprinciper, kan Säljaren avvisa reklamationen.

6. Skicka varorna under reklamation. Om Köparen skickar varorna till Säljaren eller ett servicecenter via post eller annan transportör, är han eller hon skyldig att förpacka de reklamerade varorna i ett lämpligt och tillräckligt skyddande förpackningsmaterial som uppfyller transportkraven sa att varorna inte skadas under transporten. Om ömtaliga varor skickas maste paketet vara märkt med lämpliga symboler. Köparen har rätt till ersättning för de kostnader som han eller hon skäligen har haft för att framställa ett krav.

7. Köparens samarbete. Köparen är skyldig att ge Säljaren all den hjälp som krävs för att verifiera förekomsten av det pastadda felet och för att avlägsna det (inklusive testning eller demontering av produkten).

8. Omedelbart meddelande om fel. Köparen är skyldig att meddela Säljaren om ett fel omedelbart efter att felet har upptäckts. Underlatenhet att göra detta kan leda till att säljaren avvisar reklamationen.

9. Normalt slitage och förslitning. Normalt slitage av varor anses inte vara ett fel.

10. Fel som orsakats av Köparen. Köparen ska inte vara berättigad till nagra rättigheter i samband med felaktig prestation om Köparen själv orsakat felet.

11. Försäljning av begagnade och felaktiga varor. Om en produkt har salts som begagnad är det inte möjligt att hävda dess fel som motsvarar graden av produktens användning eller slitage vid den tidpunkt da produkten köptes av Köparen. När det gäller produkter som säljs till ett lägre pris eftersom de (trots att de är nya) har ett fel vid försäljningstillfället, är det inte möjligt att hävda fel pa grund av vilka produktens inköpspris reducerades. Säljaren är skyldig att informera Köparen om att en produkt har ett fel och vilket fel det är, savida inte felet är uppenbart fran försäljningens natur.

12. Data och information som finns pa den reklamerade produkten. Säljaren ansvarar inte för köparens data och information som lagrats pa harddisken, i minnet eller pa andra databärare som är en del av de varor som övertagits för reklamationen, och inte heller för förlust av sadan data och information.

13. Reparation av produkten av en auktoriserad service. Köparen kan ocksa utöva sin rätt till reparation av produkten pa ett auktoriserat servicecenter. Produkten kan levereras av Köparen personligen eller via post eller annan transportör. Förteckningen över auktoriserade serviceverkstäder bifogas garantibeviset eller kan pa begäran överlämnas till köparen av säljaren. 

14. Bekräftelse pa mottagande av reklamation. Säljaren bekräftar till köparen att reklamationen mottagits.

 

III. Garantiperiod

1. Tidsfrister för utövande av rättigheter. Köparen har rätt att utöva sina rättigheter till följd av felaktig prestanda inom den period som anges i allmänt bindande rättsliga bestämmelser, savida inte en längre period har avtalats mellan Säljaren och Köparen.

2. Ansvar för fel och kvalitetsgaranti. Ansvar för fel och kvalitetsgaranti för konsumenter regleras ytterligare av bestämmelserna i artikel VII i GTC-C, som Köparen kan bekanta sig med här.

 

IV. Avgörande av klagomal

1. Avvecklingsperiod för ansprak.  Säljaren eller en anställd som är auktoriserad av Säljaren ska undersöka och reglera kravet omedelbart, i komplexa fall inom 3 (i ord: tre) arbetsdagar. Denna period inkluderar inte en rimlig tid som behövs för expertbedömning av felet, beroende pa typen av den reklamerade produkten eller tjänsten. Säljaren ska reglera reklamationen senast 30 (i ord: trettio) dagar fran dagen för reklamationen, om inte en längre period har avtalats mellan Säljaren och Köparen.

2. Sätt att hantera klagomal. Reklamationer hanteras pa följande sätt:

  1. Om felet kan avhjälpas utan onödigt dröjsmal, har Köparen rätt till kostnadsfritt avhjälpande av felet.
  2. Köparen kan ocksa kräva leverans av en ny produkt utan defekter, savida det inte är oskäligt pa grund av defektens natur. Om felet endast gäller en komponent i produkten, far köparen endast kräva utbyte av komponenten. Om Köparen inte kan använda produkten korrekt pa grund av att felet uppträder upprepade ganger efter reparation eller pa grund av ett större antal fel, har han eller hon rätt att fa en ny produkt eller fa den relevanta komponenten utbytt även om det rör sig om ett borttagbart fel.
  3. Köparen har rätt att häva avtalet och kräva aterbetalning av köpeskillingen om felet inte kunde avhjälpas genom reparation eller utbyte, om säljaren inte avhjälpte felet inom den lagstadgade perioden eller om köparen inte kan använda produkten korrekt pa grund av att felet uppträder igen efter reparation eller pa grund av ett större antal fel.
  4. Köparen har rätt att kräva en rimlig rabatt om han eller hon inte franträder avtalet eller inte utövar sin rätt att fa en ny felfri produkt eller att fa den defekta komponenten utbytt eller produkten reparerad, förutsatt att säljaren inte kan leverera en ny felfri produkt eller byta ut sin komponent eller reparera produkten eller inte rättar till situationen inom en rimlig tidsperiod eller om rättelsen skulle orsaka betydande olägenhet för köparen.

3. Bekräftelse av skadereglering. Efter avslutat reklamationsförfarande skall Säljaren bekräfta till Köparen datum och metod för hantering av reklamationen och, om tillämpligt, reparationen och dess varaktighet i reklamationsrapportkopian. Om Säljaren bedömer att reklamationen är obefogad har Köparen rätt att fa en skriftlig motivering som anger skälen till att reklamationen avvisats.

 

Reklamationsförfarandet träder i kraft den 1.9. 2024.

 

Säljaren förbehaller sig rätten att göra ändringar i Reklamationsförfarandet.


 

För att lämna in ett klagomal, använd Retinos klagomalsportal - HÄR (rekommenderad metod)

Klagomal kan ocksa lämnas in via klagomalsformuläret - HÄR

Råd från experter

Råd från experter

Vi är specialister på området och hjälper dig att välja de produkter som passar bäst för dina behov